Od samego początku 2022 roku musimy adaptować się do nowo wprowadzanych regulacji i zmian oraz przyzwyczajać do wszechobecnych podwyżek. Ten trend nie ominął również ubezpieczeń komunikacyjnych i kar za brak obowiązkowego ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych.

O kilkaset złotych więcej

Od 1 stycznia 2022 roku, właściciel samochodu osobowego, który nie posiada obowiązkowej polisy może zapłacić nawet 6020 złotych kary. To aż o 420 złotych więcej w porównaniu do roku ubiegłego.

Podobna podwyżka dotyka także posiadaczy samochodów ciężarowych. W tym przypadku maksymalna kara to 9030 złotych. Porównując kwotę do tej obowiązującej w 2021 roku to aż 630 złotych więcej.

Wzrost kar za niewywiązywanie się z obowiązku posiadania ubezpieczenia „zawdzięczamy” wzrostowi płacy minimalnej, ustalanej corocznie przez Radę Ministrów. To właśnie ona stanowi podstawę finansową, na bazie której wyliczone są opłaty za brak posiadania OC.

Na wysokość ewentualnej kary finansowej wpływa także rodzaj posiadanego pojazdu oraz liczba dni, przez które nasz środek transportu pozostawał lub pozostaje nieubezpieczony w zakresie OC.

Wysokość kar za brak obowiązkowego OC w 2022 roku

Warto pamiętać o ciągłości ubezpieczenia

Nadzór nad spełnianiem ustawowego obowiązku ubezpieczeniowego sprawuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. UFG nakłada oraz egzekwuje karę w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w naszych polisach lub ich całkowitego braku.

Ta sama instytucja w uzasadnionych przypadkach orzeka o umorzeniu, zmniejszeniu lub rozbiciu na raty nałożonej kary. Decyzja uzależniona jest od sytuacji materialnej, majątkowej oraz życiowej dłużnika. Jeśli ta nie jest wyjątkowo trudna, UFG zazwyczaj nie przyznaje dodatkowych ulg.

Konsekwencje finansowe mogą być więc szczególnie dotkliwe. Dlatego na bieżąco edukujemy naszych Klientów oraz przypominamy o konieczności ubezpieczenia pojazdu z dniem jego zakupu. To bardzo ważne, by posiadać odpowiednie ubezpieczenie przed wprowadzeniem go do ruchu.

Należy również pamiętać, że ubezpieczenie OC nie podlega automatycznemu odnowieniu w przypadku zmiany właściciela pojazdu. Okres ochrony kończy się z ostatnim dniem trwania polisy sprzedającego pojazd.

Nałożona kara to nie jedyne obciążenie naszego budżetu

Kara z ramienia Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego to nie jedyne konsekwencje finansowe, które mogą nas spotkać. Pamiętajmy, że – w przypadku kolizji lub wypadku drogowego – kierujący pojazdem otrzyma także mandat w wysokości przewidzianej w taryfikatorze dla danego zdarzenia.

Dodatkowo, w przypadku wypadku drogowego, UFG wypłaci świadczenie poszkodowanym przez nieubezpieczony pojazd. Jednak następnie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wystąpi o solidarny zwrot wypłaconego odszkodowania do sprawcy zdarzenia oraz właściciela pojazdu.

Potencjalne konsekwencje wynikające z nieposiadania obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego mogą być katastrofalne. A kara nałożona przez UFG może stanowić tylko mały ułamek całkowitej kwoty, którą będziemy musieli zapłacić.

 

Photo by Randy Lisciarelli on Unsplash

 

Autorem wpisu jest:
Daniel PawlakBroker Specjalista STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o.

Przeczytaj również:

  • Kradzież towaru podczas transportu? Dowiedz się jak nie stracić prawie 200 tysięcy złotych!
    Prowadzisz firmę transportową lub logistyczną? A może jesteś producentem, importerem lub dystrybutorem? Dowiedz się jak nie stracić prawie 200.000 tysięcy złotych przez kradzież towaru podczas transportu!  Utrata ładunku to poważne zagrożenie, które...

    Czytaj więcej

    26.08.2024Szkody w transporcie
  • Czy OC działalności jest potrzebne przewoźnikowi/spedytorowi?
    Nasze doświadczenia wskazują na funkcjonujący w branży pogląd, że ubezpieczenie OC działalności nadaje się tylko jako tzw. OC biura. Nic bardziej mylnego. W naszej praktyce i doświadczeniu stale promujemy i rekomendujemy tworzenie programów ube...

    Czytaj więcej

    02.08.2024Szkody

Zaufali nam:

BFI
HLS Eurocustoms24
HSL Polska
JCSS
Langowski Logistics
Olavion
Nawatrans Polska
Q4RAIL
Uni-Logistics
Trans Baltic Logistics
Trans Polonia Group
VIA Cargo
AC-Porath
WUŻ
iconStrefa klienta