Ubezpieczenie OC Czarterującego (ang. Charterer’s Liability) to specjalistyczny produkt ubezpieczeniowy dedykowany wynajmującemu statek. Pomimo tego, że jest on coraz bardziej popularny, to nadal wielu z operatorów statków twierdzi, iż jest on im niepotrzebny. Czy tak jest w rzeczywistości, co kieruje operatorami w ocenie ryzyka w przypadku czarteru statku?

NA CZYM POLEGA TO UBEZPIECZENIE?

OC Czarterującego chroni przede wszystkim przed roszczeniami regresowymi skierowanymi przez ubezpieczycieli P&I czarterowanego statku, jak również ubezpieczycielami Kadłuba i Maszyn oraz ładunku.

Inną sprawą jest, że w przypadku rzeczywistego i oczywistego braku odpowiedzialności za szkodę, obrona przed składanymi roszczeniami jest zazwyczaj niezwykle kosztowna oraz angażująca. Ochrona OC Czarterującego wraz z możliwymi rozszerzeniami w skuteczny sposób pomaga bronić się przed takimi problemami.

W zakres ubezpieczenia OC Czarterującego, co do zasady wchodzą  następujące obszary ryzyk i odpowiedzialności:

  • Odpowiedzialność za uszkodzenie jednostki;
  • Szkody osobowe;
  • Odpowiedzialność za szkody w mieniu
  • Odpowiedzialność za ładunek
  • Odpowiedzialność kolizyjna
  • Odpowiedzialność za koszty i wydatki związane z oznaczeniem, zabezpieczeniem, usunięciem wraka itd.
  • Koszty dotyczące kwarantanny
  • Odpowiedzialność związana z holowaniem ubezpieczonej jednostki lub holowaniami prowadzonymi przez ubezpieczoną jednostkę;
  • Odpowiedzialność związana z ryzykami zanieczyszczeń
  • Odpowiedzialność związana z Awarią Wspólną
  • Odpowiedzialność związana z kosztami poniesionymi celem zapobieżenia lub ograniczenia szkód (Sue & labour costs)
  • Odpowiedzialność związana z nałożonymi karami i grzywnami
  • Odpowiedzialność za tzw. blindy, a więc pasażerów „na gapę”
  • Odpowiedzialność wynikająca z zastosowania paliwa o niewłaściwych parametrach

Oczywiście wszystkie powyższe zakresy są obarczone wyłączeniami, a ich treść różni sięw zależności od szczegółowej oferty oraz warunków ubezpieczyciela.

Co więcej powyższą ochronę OC Czarterującego można uzupełnić również ubezpieczeniem kosztów i obrony prawnej, tzw. Defence Cover lub FD&D (ang. Freight Demurrage and Defence). Jest to ochrona, która pomaga czarterującemu bronić się w potencjalnych sporach poprzez wsparcie specjalistów a także pokrycie ich kosztów. Potencjalne spory mogą dotyczyć między innymi zapisów czarteru, opłat czarterowych, ale również wielu innych operacji związany z bieżącą eksploatacją jednostek pływających. Innym z rozszerzeń może być rozszerzenie odpowiedzialności o ryzyka wojenne i strajkowe

DLACZEGO OPERATORZY NIE CHCĄ KUPOWAĆ OC CZARTERUJĄCEGO?

Jednym z argumentów jest to, że w prowadzą oni biznes od wielu lat i jak do tej pory nic takiego się nie wydarzyło, co wymagałoby zastosowanie tego typu ubezpieczenia. Nic bardziej mylnego! Już niebawem takie podejście może wpędzić operatora w poważne tarapaty, wpływając na cały biznes i zachwianie jego płynnością finansową.

Innym z czołowych argumentów jest to, że operator czarteruje statki jedynie od pewnych i zaufanych armatorów. Jak pokazuje wiele przypadków ze świata, dobre relacje pomiędzy stronami biznesowymi są bardzo ważne, jednakże w przypadku szkody (szczególnie o wysokiej) wartości armator broni przede wszystkim swojego interesu i jest czymś naturalnym żądanie zadośćuczynienia za szkody powstałe na skutek działania czarterującego.

Kolejnym z argumentów używanym przez czarterujących jest powołanie się na to, że nie są ani właścicielem statku, ani też ładunku, stąd też ryzyko ich nie dotyczy. Jest to oczywiście błędne podejście, ponieważ czarterujący jest dysponentem danej jednostki, a więc odpowiada za nią. Czasami w przypadku niektórych roszczeń armator może zażądać zabezpieczenia z banku, które czarterujący nie będzie w stanie sam przedstawić. Jednym z udogodnień ubezpieczenia OC Czarterującego jest właśnie to, że ubezpieczyciel może przedstawić stosowny list gwarancyjny.

Częstym mitem jest również wiara w zapewnienie ochrony odpowiedzialności czarterującego przez posiadane ubezpieczenia ładunku. Jednakże to ubezpieczenie nie zapewnia ochrony w zakresie odpowiedzialności cywilnej, w szczególności gdy przedmiotem transportu są ładunki niebezpieczne lub wymagające zachowania nadzwyczajnych procedur bezpieczeństwa.

Bezskuteczne jest również dopisanie czarterującego do polisy P&I armatora jako współubezpieczonego, co szczególnie praktykowane jest w branży offshore. Takie podejście pozwala jedynie na rozwiązanie problemów związanych z roszczeniami typu „misdirect arrow clause”, czyli roszczeń, które trafiają do czarterującego, ale faktycznie dotyczą odpowiedzialności armatora jednostki.

Ubezpieczenie OC czarterującego można w pewnym stopniu porównać do odpowiedzialności wynajmującego samochód na lotnisku. Zgodnie z warunkami wynajmu jesteśmy zobowiązani zwrócić ten samochód w takim stanie, w jakim go wynajęliśmy. Co więcej, ponosimy odpowiedzialność za ewentualne roszczenia/szkody wyrządzone osobom trzecim w trakcie jego użytkowania. Ten przykład w prosty sposób pokazuje sens i uzasadnienie posiadania tego ubezpieczenia.

BROKERZY POMOGĄ

Jeśli niniejsze tematy i problemy dotyczą Państwa działalności gospodarczej lub mają Państwo dodatkowe pytania lub wątpliwości zachęcamy do kontaktu z STBU. Jako broker ubezpieczeniowy posiadamy bardzo duże doświadczenia w organizowaniu dla klientów morskich tego typu ubezpieczeń. Naszymi Klientami, którzy skorzystali z naszej oferty są czołowe polskie podmioty branży morskiej, co świadczy o docenieniu naszych kompetencji, a także o jakości proponowanych rozwiązań.

 

Photo by Geran de Klerk on Unsplash
Autorem wpisu jest:
Zbigniew Foltyński - Dyrektor Zarządzający Obszar Ubezpieczeń Morskich i Transportowych, Radosław Marciniak - Dyrektor Biura Ubezpieczeń MorskichSTBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o.

Przeczytaj również:

  • Wejście statku na mieliznę to historia, która lubi się powtarzać
    Wejście statku na mieliznę to problem, który może dotknąć każdego armatora bez względu na skalę jego działalności. Borykają się z nim i przedsiębiorstwa mniejsze, i tacy morscy potentaci jak Evergreen Marine. Ta firma posiada ponad 170 kontenerowców...

    Czytaj więcej

    01.04.2022Szkody
  • Konflikty zbrojne, strajki i stosowane sankcje w obliczu agresji Rosji w Ukrainie a ubezpieczenia transportowe cz. II
    W poprzednim artykule omówiliśmy ryzyka polityczne związane z wojną. Dziś poruszymy, występujące znacznie częściej, zagadnienia ryzyk strajkowych. Oferowane są one – podobnie jak ryzyka wojenne – jako rozszerzenie ochrony ładunków ubezpieczonych w...

    Czytaj więcej

    28.03.2022Cargo

Zaufali nam:

BFI
Elmex
HLS Eurocustoms24
HSL Polska
JCSS
Langowski Logistics
Olavion
Nawatrans Polska
Q4RAIL
Uni-Logistics
Trans Baltic Logistics
Trans Polonia Group
VIA Cargo
AC-Porath
WUŻ
iconStrefa klienta