Wejście statku na mieliznę to problem, który może dotknąć każdego armatora bez względu na skalę jego działalności. Borykają się z nim i przedsiębiorstwa mniejsze, i tacy morscy potentaci jak Evergreen Marine. Ta firma posiada ponad 170 kontenerowców i obsługuje 240 portów w 80 krajach całego świata. I na początku roku znowu miała kłopoty.

Evergreen Marine zalicza kolejne wejście statku na mieliznę

Zacznijmy od tego, że najbardziej spektakularne zeszłoroczne wejście statku na mieliznę (blokada Kanału Sueskiego przez statek Ever Given) to również sytuacja, za którą odpowiada jednostka należąca do Evergreen Marine. Armator nie zdążył jeszcze zapomnieć o tym wydarzeniu, a już musi radzić sobie z kolejnym wyzwaniem.

13 marca 2022 roku kontenerowiec Ever Forward utknął na mieliźnie w pobliżu Baltimore, w zatoce Chesapeake. Długa na 334 metry jednostka na szczęście nie zablokowała wejścia do portu, jednak swoją kolizją spowodowała spore zamieszanie. Do jej uwolnienia zaangażowano 2 pogłębiarki, które próbują poprawić sytuację poprzez usuwanie zwałów błota, ale dotychczasowe prace nie przynoszą odpowiednich efektów. Statki, które wpływają do amerykańskiego miasta otrzymały zlecenie, by robić to z minimalną prędkością, z zachowaniem jednokierunkowego ruchu.

Według informacji Amerykańskiej Straży Przybrzeżnej Ever Forward nie jest uszkodzony, nikt z załogi jednostki też nie ucierpiał. Incydent nie spowodował problemów dla światowego transportu morskiego oraz nie doprowadził do zerwania łańcuchów dostaw w wielu sektorach gospodarki i handlu. Zdaje się, że straty w tej sytuacji będą nieporównywalnie mniejsze niż w przypadku akcji w Kanale Sueskim. W Egipcie megakontenerowiec Ever Given dziennie generował koszty rzędu 15 miliardów dolarów.

Najświeższe historie Evergreen Marine pokazują, że wejście statku na mieliznę jest zdarzeniem, do którego dochodzi bardzo często. Potwierdza to kolejna sytuacja z bieżącego roku. 3 lutego inny gigantyczny kontenerowiec, Mumbai Maersk, utknął na Morzu Północnym u wybrzeży niemieckiej wyspy Wangerooge. Odholowanie jednostki do docelowego portu Bremerhaven również przysporzyło wielu trudności. W operację zaangażowano statek wielozadaniowy, holownik morski oraz sześć holowników pomocniczych. Wszystkie koszty… obciążają armatora.

Rozwiązanie ubezpieczeniowe

Przed finansowymi stratami, które powoduje wejście statku na mieliznę pomagają chronić ubezpieczenia. Dzięki odpowiednim polisom armatorzy jednostek nie muszą się bowiem martwić o ogromne koszty akcji ratunkowych oraz o straty wynikające z uszkodzonego/utraconego w takich sytuacjach ładunku (o problemach z ładunkami, które utknęły w Kanale Sueskim pisaliśmy wcześniej).

Poprawnie zawarta polisa cargo zabezpieczy przed niespodziewanymi zdarzeniami, czy szkodami. Nad zakupem polisy nie powinni zastanawiać się szczególnie importerzy, eksporterzy, którzy jeszcze takiego zabezpieczenia nie posiadają.

 

Źródła:

https://biznes.wprost.pl/finanse-i-inwestycje/10656613/kontenerowiec-utknal-na-mieliznie-w-poblizu-baltimore-historia-lubi-sie-powtarzac.html

https://www.portalmorski.pl/zegluga/50593-statek-evergreen-na-mieliznie-w-usa-blisko-rocznicy-zablokowania-kanalu-sueskiego-przez-inny-statek-tego-operatora

https://www.rp.pl/transport/art35865341-evergreen-znow-to-zrobil-gigantyczny-kontenerowiec-ugrzazl-na-mieliznie

Photo by Ian Simmonds on Unsplash

 

Autorem wpisu jest:
Alicja Wicikowska Broker SpecjalistaSTBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o.

Przeczytaj również:

  • Kradzież towaru podczas transportu? Dowiedz się jak nie stracić prawie 200 tysięcy złotych!
    Prowadzisz firmę transportową lub logistyczną? A może jesteś producentem, importerem lub dystrybutorem? Dowiedz się jak nie stracić prawie 200.000 tysięcy złotych przez kradzież towaru podczas transportu!  Utrata ładunku to poważne zagrożenie, które...

    Czytaj więcej

    26.08.2024Szkody w transporcie
  • Czy OC działalności jest potrzebne przewoźnikowi/spedytorowi?
    Nasze doświadczenia wskazują na funkcjonujący w branży pogląd, że ubezpieczenie OC działalności nadaje się tylko jako tzw. OC biura. Nic bardziej mylnego. W naszej praktyce i doświadczeniu stale promujemy i rekomendujemy tworzenie programów ube...

    Czytaj więcej

    02.08.2024Szkody

Zaufali nam:

BFI
HLS Eurocustoms24
HSL Polska
JCSS
Langowski Logistics
Olavion
Nawatrans Polska
Q4RAIL
Uni-Logistics
Trans Baltic Logistics
Trans Polonia Group
VIA Cargo
AC-Porath
WUŻ
iconStrefa klienta