Wejście statku na mieliznę to problem, który może dotknąć każdego armatora bez względu na skalę jego działalności. Borykają się z nim i przedsiębiorstwa mniejsze, i tacy morscy potentaci jak Evergreen Marine. Ta firma posiada ponad 170 kontenerowców i obsługuje 240 portów w 80 krajach całego świata. I na początku roku znowu miała kłopoty.
Evergreen Marine zalicza kolejne wejście statku na mieliznę
Zacznijmy od tego, że najbardziej spektakularne zeszłoroczne wejście statku na mieliznę (blokada Kanału Sueskiego przez statek Ever Given) to również sytuacja, za którą odpowiada jednostka należąca do Evergreen Marine. Armator nie zdążył jeszcze zapomnieć o tym wydarzeniu, a już musi radzić sobie z kolejnym wyzwaniem.
13 marca 2022 roku kontenerowiec Ever Forward utknął na mieliźnie w pobliżu Baltimore, w zatoce Chesapeake. Długa na 334 metry jednostka na szczęście nie zablokowała wejścia do portu, jednak swoją kolizją spowodowała spore zamieszanie. Do jej uwolnienia zaangażowano 2 pogłębiarki, które próbują poprawić sytuację poprzez usuwanie zwałów błota, ale dotychczasowe prace nie przynoszą odpowiednich efektów. Statki, które wpływają do amerykańskiego miasta otrzymały zlecenie, by robić to z minimalną prędkością, z zachowaniem jednokierunkowego ruchu.
Według informacji Amerykańskiej Straży Przybrzeżnej Ever Forward nie jest uszkodzony, nikt z załogi jednostki też nie ucierpiał. Incydent nie spowodował problemów dla światowego transportu morskiego oraz nie doprowadził do zerwania łańcuchów dostaw w wielu sektorach gospodarki i handlu. Zdaje się, że straty w tej sytuacji będą nieporównywalnie mniejsze niż w przypadku akcji w Kanale Sueskim. W Egipcie megakontenerowiec Ever Given dziennie generował koszty rzędu 15 miliardów dolarów.
Najświeższe historie Evergreen Marine pokazują, że wejście statku na mieliznę jest zdarzeniem, do którego dochodzi bardzo często. Potwierdza to kolejna sytuacja z bieżącego roku. 3 lutego inny gigantyczny kontenerowiec, Mumbai Maersk, utknął na Morzu Północnym u wybrzeży niemieckiej wyspy Wangerooge. Odholowanie jednostki do docelowego portu Bremerhaven również przysporzyło wielu trudności. W operację zaangażowano statek wielozadaniowy, holownik morski oraz sześć holowników pomocniczych. Wszystkie koszty… obciążają armatora.
Rozwiązanie ubezpieczeniowe
Przed finansowymi stratami, które powoduje wejście statku na mieliznę pomagają chronić ubezpieczenia. Dzięki odpowiednim polisom armatorzy jednostek nie muszą się bowiem martwić o ogromne koszty akcji ratunkowych oraz o straty wynikające z uszkodzonego/utraconego w takich sytuacjach ładunku (o problemach z ładunkami, które utknęły w Kanale Sueskim pisaliśmy wcześniej).
Poprawnie zawarta polisa cargo zabezpieczy przed niespodziewanymi zdarzeniami, czy szkodami. Nad zakupem polisy nie powinni zastanawiać się szczególnie importerzy, eksporterzy, którzy jeszcze takiego zabezpieczenia nie posiadają.
Źródła:
Photo by Ian Simmonds on Unsplash