Istotą spedycji jest wykonywanie czynności niezbędnych do przemieszczenia towaru. Wynika to z art. 794 k.c., który określa dość jednoznacznie, że obowiązki spedytora polegają jedynie na organizowaniu przemieszczania towaru z punktu A do punktu B (jeśli do tego ogranicza swoją działalność). Art. 794 k.c. nie zobowiązuje spedytora do samego przewozu.
Większość firm spedycyjnych oraz przewoźników prowadzi działalność spedycyjną w ograniczonym zakresie. Dla takiej działalności, typowymi usługami spedycyjnymi są między innymi:
- poradnictwo spedycyjne – udzielanie porad w zakresie przygotowania transportu,
- zawieranie z przewoźnikami umów o przewóz,
- wybór środka transportu,
- monitorowanie procesów związanych z załadunkiem, przeładunkiem, przewozem oraz rozładunkiem towarów,
- przygotowywaniem dokumentów związanych z przewozem,
- opracowywanie instrukcji wysyłkowych,
- załadunek i wyładunek przesyłek,
- kontrola ilościowa i wagowa przesyłek,
- znakowanie, pakowanie i przepakowywanie,
- zgłaszanie przesyłek do ubezpieczenia i do odprawy celnej (nieprawidłowe wypełnienie dokumentów celnych jest wyłączone z zakresu ubezpieczenia)
- składowanie przesyłek (nie dłużej jednak niż 30 dni).
Organizowanie przewozu towaru, wymaga więc angażowania w proces przemieszczania towaru podmiotów zawodowo trudniących się przewozem, czyli przewoźników. Nie mniej spedytor/ operator logistyczny może również taki transport nie tylko zorganizować ale i wykonać za pomocą obcych środków transportu/podwykonawców.
W celu zabezpieczenia ochrony takiego podmiotu przed roszczeniami osób trzecich jak również interesów tych osób trzecich w przypadku szkody niezbędna jest polisa Odpowiedzialności Cywilnej spedytora.
Polisa ta jest polisą dobrowolną jednak trudno sobie wyobrazić dzisiaj przedsiębiorstwo w branży TSL bez podpisania polisy OC.
Polisa ma chronić od odpowiedzialność cywilnej spedytora wobec zleceniodawcy i osób trzecich, za szkody powstałe z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usług spedycyjnych, wynikających z zawartej umowy spedycji i zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego (art. 794.-804.).
Na podstawie definicji umowy spedycji, określonej w Kodeksie Cywilnym, spedytor zobowiązuje się za „wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem”. Oznacz to, że spedytor przyjmuje na siebie obowiązek oraz odpowiedzialność za wykonanie wszelkich czynności (określonych w umowie / zleceniu) związanych z organizacją transportu przesyłki.
Przyjmuje się, że co do zasady odpowiedzialność spedytora jest węższa, niż odpowiedzialność przewoźnika (o ile nie mamy do czynienia z przewoźnikiem umownym albo spedytorem, który sam wykonuje przewóz, ponieważ wtedy odpowiada on jak przewoźnik) i oparta jest na zasadzie winy – winy w wyborze, co oznacza, że spedytor odpowiada wtedy, gdy przez brak dołożenia należytej staranności w wyborze przewoźnika doszło do nieprawidłowego wykonania umowy przewozu.
Pamiętać należy jednak, że wzorzec należytej staranności spedytora nie jest precyzyjne uregulowany i za każdym razem należy weryfikować indywidualne przypadki. W celu uniknięcia nie pożądanych sytuacji w przypadku skierowania roszczenia do przedsiębiorstwa świadczącego usługi organizacji transportu niezbędne jest posiadanie odpowiedniej polisy OC spedytora.
Właśnie z uwagi na nieprecyzyjność przepisów prawa ciężar pokrycia roszczeń będzie spoczywał na dobrze skonstruowanej polisie OC i jej zakresie.
Odszkodowanie za ubytek, utratę, uszkodzenia przesyłki nie może przewyższać zwykłej wartości przesyłki, chyba że szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwo przewoźnika.
Na podstawie naszej wiedzy i doświadczenia oferujemy naszym Klientom m.in.:
– audyt aktualnych polis umów
– analizę działalności oraz doradztwo w zakresie minimalizacji ryzyk związanych z działalnością
– konstruowanie odpowiednich programów i polis ubezpieczenia
– likwidację szkód
– szkolenia pracowników
– tworzenie procedur i stałe doradztwo.