Szacowanie ryzyka w transporcie jest niezbędne, żeby dobrze ubezpieczyć i (ewentualnie) zlikwidować szkodę. Trzeba przy nim pamiętać o wielu czynnikach. Czasami bardzo rozbudowanych i wielowątkowych. Bardzo pomocna jest w takim przypadku wiedza, np. z zakresu towaroznawstwa. 

Czym jest towaroznawstwo

Zakres towaroznawstwa obejmuje nie tylko charakterystykę samych towarów, ale na przykład też ich rozmieszczenie geograficzne. W przypadku surowców opisuje ich właściwości i wpływ na jakość gotowych wyrobów. Mieszczą się w nim podstawowe parametry procesów technologicznych, zasady klasyfikacji jakościowej towarów, metody badań, oceny jakości, a także rodzaj stosowanych opakowań. W zakres ten wchodzą również przepisy normalizacyjne i prawne regulujące jakość, oznakowanie towarów oraz właściwości towarów pozwalające na zaspokojenie określonych potrzeb użytkowników.

Z punktu widzenia towaroznawstwa istotnym zagadnieniem jest również sam proces przewozu towarów i sposoby ich magazynowania.

Z perspektywy interesujących nas zagadnień transportowych możemy zadać sobie pytanie:

Co powinniśmy wiedzieć ogólnie o towarach, a co powinniśmy koniecznie wiedzieć o poszczególnych towarach?

Odpowiedź na pierwszą część wydaje się prosta i z reguły każdy z nas ma ogólne pojęcie o właściwościach towarów. Natomiast odpowiedź na drugą część jest bardziej skomplikowana i wymaga połączenia wielu nauk, specjalistycznej wiedzy i… praktyki.

Dokonując zakupu jakiegokolwiek towaru, zwracamy uwagę na jego jakość. Często czytamy skład i sprawdzamy surowce, z których został wykonany. Czy w sklepie dokonamy zakupu, np. pieczywa, które jest niedopieczone, niewyrośnięte, spłaszczone?

Zapewne nie.

W prosty i szybki sposób ocenimy je na podstawie wyrośnięcia, elastyczności i chrupkości skórki. Bez większego zaangażowania możemy określić, że nie będzie smaczne.

Towaroznawstwo w transporcie

W momencie zakupu nie zastanawiamy się dlaczego jest ono słabej jakości i co miało na to wpływ. Natomiast jeżeli sami wypiekamy pieczywo w domu i nie uda się nam wypiek… wtedy zaczniemy analizować dlaczego nam nie wyszło i jaka była tego przyczyna.

Ten przykład możemy rozważać dalej. Na wyrośnięcie pieczywa w dużej mierze ma wpływ jakość mąki. Jeżeli użyjemy do wypieku pieczywa mąki złej jakości, zawilgoconej, stęchłej, zanieczyszczonej szkodnikami podczas transportu czy magazynowania –  wpłynie to ujemnie na jego wygląd, chrupkość, kolor i smak.

Wreszcie, pieczywo przewożone w prawidłowy sposób, ułożone w pojemniku rzędami, zachowuje swój prawidłowy kształt i chrupkość. Natomiast pieczywo ułożone jedno na drugim, w stosy – łatwo ulega spłaszczeniu, odkształceniu, zawilgoceniu. Przykład ten można rozwijać jeszcze dalej poprzez analizę każdego surowca, który miał zastosowanie w produkcji/wypieku pieczywa, np. drożdży, cukru, soli, zboża itp.

Jak możemy zauważyć na prostym przykładzie, interdyscyplinarność towaroznawstwa łączy w sobie różne nauki, m.in. fizykę, chemię, materiałoznawstwo, mikrobiologię, technologię, logistykę, spedycję, transport i wiele innych.

Zagłębiając się bardziej w dziedzinę towaroznawstwa możemy wyodrębnić ładunkoznawstwo, zajmujące się towarami w procesie przemieszczania. Opisuje ono podatność transportową towarów, ich szczególne właściwości w transporcie – wrażliwość na niekorzystne czynniki występujące podczas przewożenia, typowe i nietypowe zmiany i procesy zachodzące w ładunkach, a przede wszystkim wskazuje na przyczyny ich powstawania.

Ładunkoznawstwo obejmuje klasyfikację ładunków pod kątem ich naturalnej, technicznej i ekonomicznej podatności przywozowej i magazynowej. Wskazuje też na metody zabezpieczenia ładunków przed oddziaływaniem różnych czynników niszczących.

Towaroznawstwo i szacowanie ryzyka w transporcie

Szacowanie ryzyka w transporcie to nie bułka z masłem. Niezbędna jest do niego szerokie doświadczenie specjalistyczne. Obejmujące nie tylko wiedzę z zakresu sposobów i metod przygotowania ładunków do przewozu, warunków ładowania, przeładowywania, przewozu i składowania. Wymagana jest też solidna znajomość właściwości towarów, szczególnie tych decydujących o technice, technologii i logistyce transportu.

To ważne zagadnienie. Ponieważ bez szacowania ryzyka nie da się dobrze ubezpieczyć przewożonych towarów. A później – w przypadku ewentualnej szkody, zlikwidować jej z pozytywnym – mierzonym wysokością odszkodowania efektem.

Dlatego zawsze warto sięgnąć po pomoc specjalistów. I ten skomplikowany i ryzykowny schemat… upraszczać.

 

  1. H. Mokrzyszczak, Ładunkoznawstwo. Technologia zabezpieczania ładunków w transporcie, WKiŁ, Warszawa 1974.
  2. A. Salomon, Spedycja w handlu morskim. Procedury i dokumenty, WydawnictwoUniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk

 

Photo by v2osk on Unsplash
Autorem wpisu jest:
Alicja Wicikowska Broker SpecjalistaSTBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o.

Przeczytaj również:

  • Ubezpieczenie dla Agencji Celnej – jak zrobić to dobrze?
    Agencja Celna to nie Urząd Celny Bardzo często przez niezrozumienie lub zbieżność nazwy agencja celna jest mylona z Urzędem Celnym, a agent celny z funkcjonariuszem – celnikiem. Trzeba pamiętać, że są to dwie odrębne instytucje. Obie znajdują się w...

    Czytaj więcej

    03.03.2023Logistyka
  • Flota bez tajemnic: Ochrona prawna w ubezpieczeniach komunikacyjnych
    Jako brokerzy chcemy zapewniać Klientom bezpieczeństwo, satysfakcję i spokój. Do ich potrzeb podchodzimy indywidualnie, biorąc pod uwagę to co dla nich najważniejsze. W obecnej sytuacji rynkowej i gospodarczej szukamy rozwiązań, które pozwolą naszym...

    Czytaj więcej

    27.01.2023Ubezpieczenia komunikacyjne

Zaufali nam:

BFI
HLS Eurocustoms24
HSL Polska
JCSS
Langowski Logistics
Olavion
Nawatrans Polska
Q4RAIL
Uni-Logistics
Trans Baltic Logistics
Trans Polonia Group
VIA Cargo
AC-Porath
WUŻ
iconStrefa klienta