Jesteś przewoźnikiem ubiegającym się o licencję? Wykonujesz przewozy pojazdami ciężarowymi o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony? W lipcu 2020 r. Parlament Europejski zakończył prace nad Pakietem Mobilności i jego postanowienia zaczynają wchodzić w życie. Poznaj nowe obowiązki dla przewoźników drogowych.

Obecnie przedsiębiorca prowadzący transport wyłącznie pojazdami lub zespołami pojazdów o DMC poniżej 3,5 tony nie ma obowiązku posiadania żadnych licencji. Zmieni się to w kwietniu 2022 roku. Wprowadzenie Pakietu Mobilności sprawi, że przedsiębiorcy bazujący na wykorzystaniu lżejszych pojazdów będą musieli uzyskać zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.

Zmiany dotkną też firm transportowych, które już posiadały licencję na przewóz. Jeśli poza transportem średnio i wysokotonażowym wykorzystują również pojazdy o DMC poniżej 3,5 tony, to będą musiały je uwzględnić przy wykazaniu zdolności finansowej na wymaganym poziomie. Do tego często służy ubezpieczenie Odpowiedzialności Cywilnej Zawodowej Przewoźnika, więc kwestie związane z zawieraniem, wznawianiem lub zmianami w polisie będą miały jeszcze większe znaczenie. Szczególnie w kontekście polis odnawianych w tym roku i zawieranych na część roku 2022.

Aktualnie kwoty posiadanego kapitału i rezerw potwierdzających dobrą sytuację finansową prezentują się następująco:

  • 9000 EUR na pierwszy pojazd samochodowy,
  • 5000 EUR na każdy dodatkowy wykorzystywany pojazd silnikowy lub zespół pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony.

Po wejściu w życie Pakietu Mobilności, na przedsiębiorców wykonujących przewozy pojazdami o DMC 2,5t – 3,5t zostaną nałożone nowe obowiązki, w tym m.in:

  • uzyskanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika,
  • uzyskanie licencji wspólnotowej,
  • wykazanie zdolności finansowej na wymaganym poziomie.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 rozporządzenia 1071/2009, aby uzyskać licencję, przedsiębiorca musi spełnić wymogi w zakresie:

  • posiadania rzeczywistego miejsca prowadzenia działalności w siedzibie państwa, w którym dostępna będzie kompletna dokumentacja dotycząca prowadzonej działalności, zatrudnienia kierowców oraz realizowanych przewozów,
  • znajomości przepisów związanych z prowadzeniem działalności w zakresie przewozów drogowych,
  • posiadania zdolności finansowej w wysokości 1 800 EUR na pierwszy pojazd oraz 900 EUR na każdy następny pojazd,
  • posiadania kwalifikacji potwierdzonych certyfikatem kompetencji zawodowych lub wyznaczenia osoby posiadającej certyfikat.

Ale to nie wszystkie nowe obowiązki dla przewoźników drogowych, które trzeba będzie spełnić w roku 2022. Poza powyższym Pakiet Mobilności wprowadza również zmiany związane z czasem jazdy i odpoczynków, tachografami, delegowaniem kierowców oraz regulacje związane z dostępem do rynku.

Więcej informacji na ten temat oraz pełen zbiór przepisów dostępny jest w wersji polskiej pod adresem: Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 249.

 

Źródła:

https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/zezwolenia-koncesje-wpisy-do-rejestru/chce-uzyskac-zezwolenie-koncesje-wpis-do-rejestru-dzialalnosci-regulowanej54/proc_1600-zezwolenie-na-wykonywanie-zawodu-przewoznika-drogowego

https://koben.pl/21-02-2022r-wazna-data-dla-transportu-do-35t/

 

Photo by Markus Winkler on Unsplash
Autorem wpisu jest:
Rafał Perszewski Specjalista ds. UbezpieczeńSTBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o.

Przeczytaj również:

  • Kradzież towaru podczas transportu? Dowiedz się jak nie stracić prawie 200 tysięcy złotych!
    Prowadzisz firmę transportową lub logistyczną? A może jesteś producentem, importerem lub dystrybutorem? Dowiedz się jak nie stracić prawie 200.000 tysięcy złotych przez kradzież towaru podczas transportu!  Utrata ładunku to poważne zagrożenie, które...

    Czytaj więcej

    26.08.2024Szkody w transporcie
  • Czy OC działalności jest potrzebne przewoźnikowi/spedytorowi?
    Nasze doświadczenia wskazują na funkcjonujący w branży pogląd, że ubezpieczenie OC działalności nadaje się tylko jako tzw. OC biura. Nic bardziej mylnego. W naszej praktyce i doświadczeniu stale promujemy i rekomendujemy tworzenie programów ube...

    Czytaj więcej

    02.08.2024Szkody

Zaufali nam:

BFI
HLS Eurocustoms24
HSL Polska
JCSS
Langowski Logistics
Olavion
Nawatrans Polska
Q4RAIL
Uni-Logistics
Trans Baltic Logistics
Trans Polonia Group
VIA Cargo
AC-Porath
WUŻ
iconStrefa klienta