Każdy pojazd posiada historię szkodową. Im więcej zdarzeń zlikwidowanych z OC ppm i AutoCasco, tym większa składka przy zawarciu nowej polisy. W ubezpieczeniach korporacyjnych oraz sektorze MSP, przy taryfikacji stawek ubezpieczyciele uwzględniają ostatnie 3 lata. Pożądaną sytuacją dla każdego przedsiębiorcy jest brak zdarzeń w tym okresie. Jednak szkody komunikacyjne charakteryzują się nieprzewidywalnością oraz dużą częstotliwością.

Skala rosnących kosztów dotyka więc przede wszystkim podmioty prowadzące działalność transportową lub posiadające liczną flotę pojazdów.

Co zrobić, by płacić mniej

Na samym początku należy sprawdzić, jakie szkody we flocie występują najczęściej. Z jakiego ryzyka dochodzi do zdarzeń oraz jaka jest ich przyczyna. W ustaleniu tego pomoże:

  1. Analiza raportów szkodowych pozyskanych z towarzystw ubezpieczeniowych ze wskazaniem przyczyny szkody.
  2. Systematyczne prowadzenie notatek podczas zgłaszania szkód w zakresie przyczyny wystąpienia szkody i ich bieżące monitorowanie.
  3. Wprowadzenie do organizacji podmiotu zajmującego się zarządzaniem flotą. Partner będzie prowadził obserwację floty pod względem występujących szkód, ich przyczyn i monitorowania prawidłowego wykorzystania pojazdów.

Ustalenie częstotliwości oraz przyczyn występowania szkód jest niezbędne w doborze dedykowanych produktów ubezpieczeniowych. Ich wdrożenie – gdy już dojdzie do zdarzenia – zmniejszy liczbę rejestrowanych szkód w raportach, które są uwzględniane przy taryfikacji składek. Dzięki temu, niższa składka za ubezpieczenie floty jest osiągalna.

Produkty ubezpieczeniowe, które pomogą Ci osiągnąć cel

  1. Auto Szyby – jeśli analiza wykazała, że problemem są zdarzenia związane z szybami. Produkt dostarcza większość ubezpieczycieli na rynku, więc jest on popularny i niedrogi. Atutem jest osobna suma ubezpieczenia, która ulega konsumpcji w ramach każdorazowej wymiany szyby. Szkoda jest więc zgłaszana z odrębnego produktu niż AC. Dlatego te zdarzenia nie obciążają raportu szkodowego i są niewidoczne dla ubezpieczycieli taryfikujących stawki na ubezpieczenie floty.
  2. Niższa składka za ubezpieczenie floty jest możliwa również dzięki OC Kierowcy (OCK) – ubezpieczeniu rozszerzającego klasyczne AC. W przypadku tego ubezpieczenia, jednym z bardziej istotnych aspektów jest odpowiedzialność cywilna kierowcy za szkody w powierzonym mieniu. Czyli klasycznej sytuacji, w której pracownik korzysta np. z samochodu służbowego. Gdy dochodzi do zdarzenia z winy ubezpieczonego kierowcy, szkoda zostaje zlikwidowana w ramach produktu OCK (zamiast AC). Korzystanie z OCK w granicach ustalonej sumy ubezpieczenia jest równoznaczne z nieobciążonymi raportami szkodowymi spółki.
  3. Warto przeanalizować produkt Ochrony Prawnej, który pomaga kierowcom z branży transportowej. Poruszając się po kilku lub kilkunastu obcych krajach łatwo narazić się na zdarzenie drogowe niezgodne z przepisami danego państwa. Ryzyko dostrzegamy w prawidłowej interpretacji przepisów, której wątpliwości może pogłębiać bariera językowa między kierowcą a odpowiednimi organami, np. policją. Produkt obejmuje pomoc tłumacza, który ułatwia zrozumienie sytuacji i zapobieganie przyjęcia na siebie winy podczas zdarzenia. W późniejszym czasie ma to realne odzwierciedlenie w raportach szkodowych z zakresu ryzyka OC ppm.

W ubezpieczeniach nie zapominaj o prewencji

Ustalenie częstotliwości oraz przyczyn występowania szkód pomaga również wskazać obszar do poprawy, w którym zasadne jest wdrożenie działań prewencyjnych. Należą do nich wszystkie te, które zapobiegną powstawaniu szkód w przyszłości. Idąc dalej, to właśnie te działania pomogą Ci w osiągnięciu celu, jakim jest niższa składka za ubezpieczenie floty Twojej firmy.

Do przykładów działań prewencyjnych, które powinieneś podjąć w organizacji w celu zmniejszenia szkodowości floty zaliczamy:

  1. Stworzenie polityki flotowej, czyli regulaminu opisującego zasady korzystania z pojazdów dla kierowców w spółce. Dokument musi zawierać limit szkód dla oraz konsekwencje z nimi związane, czy też kary i nagrody za dotychczasowy przebieg szkodowy.
  2. Zainstalowanie urządzeń monitorujących (np. GPS). Kontrola wykorzystania pojazdów oraz ich pozostawiania (np. w miejscach, gdzie są narażone na szkodę lub kradzież) pozwala wdrażać skuteczne zasady dla kierowców.
  3. Parkowanie lub pozostawianie pojazdów w miejscach monitorowanych. W takim przypadku egzekwowanie odszkodowania od sprawcy jest o wiele łatwiejsze. Nie musisz obciążać szkodowości AC swojej floty, np. za akt wandalizmu lub obity zderzak, gdy sprawca zbiegł z miejsca zdarzenia.
  4. Organizacja szkoleń dla kierowców mających na celu uświadomienie konsekwencji wynikających z nieostrożnej jazdy. Nie tylko w zakresie ochrony życia i zdrowia, ale również prawidłowego użytkowania pojazdów służbowych.

Realne działania, realne oszczędności

Rynek proponuje wiele działań, których rezultatem jest niższa składka za ubezpieczenie floty. Możliwość rozszerzenia ubezpieczenia pozwala na likwidację szkód, która nie zostanie odnotowana w raportach szkodowych, a wykorzystanie działań prewencyjnych ograniczy powstawanie szkód w przyszłości.

Pamiętajmy, że wszystkie działania opierają się na historii szkodowej wykorzystywanych pojazdów. W przewidywaniu zagrożeń, minimalizacji ryzyka oraz doborze optymalnych produktów ubezpieczeniowych pomoże Państwu sprawdzony i doświadczony partner biznesowy. Zespół naszych specjalistów posiada odpowiednie kompetencje oraz doświadczenie, by zaopiekować się flotą pojazdów Państwa organizacji.

 

Photo by Roberto Nickson on Unsplash
Autorem wpisu jest:
Joanna RuczewskaBroker Specjalista STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o.

Przeczytaj również:

  • Wejście statku na mieliznę to historia, która lubi się powtarzać
    Wejście statku na mieliznę to problem, który może dotknąć każdego armatora bez względu na skalę jego działalności. Borykają się z nim i przedsiębiorstwa mniejsze, i tacy morscy potentaci jak Evergreen Marine. Ta firma posiada ponad 170 kontenerowców...

    Czytaj więcej

    01.04.2022Szkody
  • Konflikty zbrojne, strajki i stosowane sankcje w obliczu agresji Rosji w Ukrainie a ubezpieczenia transportowe cz. II
    W poprzednim artykule omówiliśmy ryzyka polityczne związane z wojną. Dziś poruszymy, występujące znacznie częściej, zagadnienia ryzyk strajkowych. Oferowane są one – podobnie jak ryzyka wojenne – jako rozszerzenie ochrony ładunków ubezpieczonych w...

    Czytaj więcej

    28.03.2022Cargo

Zaufali nam:

BFI
Elmex
HLS Eurocustoms24
HSL Polska
JCSS
Langowski Logistics
Olavion
Nawatrans Polska
Q4RAIL
Uni-Logistics
Trans Baltic Logistics
Trans Polonia Group
VIA Cargo
AC-Porath
WUŻ
iconStrefa klienta