Każdy pojazd posiada historię szkodową. Im więcej zdarzeń zlikwidowanych z OC ppm i AutoCasco, tym większa składka przy zawarciu nowej polisy. W ubezpieczeniach korporacyjnych oraz sektorze MSP, przy taryfikacji stawek ubezpieczyciele uwzględniają ostatnie 3 lata. Pożądaną sytuacją dla każdego przedsiębiorcy jest brak zdarzeń w tym okresie. Jednak szkody komunikacyjne charakteryzują się nieprzewidywalnością oraz dużą częstotliwością.
Skala rosnących kosztów dotyka więc przede wszystkim podmioty prowadzące działalność transportową lub posiadające liczną flotę pojazdów.
Co zrobić, by płacić mniej
Na samym początku należy sprawdzić, jakie szkody we flocie występują najczęściej. Z jakiego ryzyka dochodzi do zdarzeń oraz jaka jest ich przyczyna. W ustaleniu tego pomoże:
- Analiza raportów szkodowych pozyskanych z towarzystw ubezpieczeniowych ze wskazaniem przyczyny szkody.
- Systematyczne prowadzenie notatek podczas zgłaszania szkód w zakresie przyczyny wystąpienia szkody i ich bieżące monitorowanie.
- Wprowadzenie do organizacji podmiotu zajmującego się zarządzaniem flotą. Partner będzie prowadził obserwację floty pod względem występujących szkód, ich przyczyn i monitorowania prawidłowego wykorzystania pojazdów.
Ustalenie częstotliwości oraz przyczyn występowania szkód jest niezbędne w doborze dedykowanych produktów ubezpieczeniowych. Ich wdrożenie – gdy już dojdzie do zdarzenia – zmniejszy liczbę rejestrowanych szkód w raportach, które są uwzględniane przy taryfikacji składek. Dzięki temu, niższa składka za ubezpieczenie floty jest osiągalna.
Produkty ubezpieczeniowe, które pomogą Ci osiągnąć cel
- Auto Szyby – jeśli analiza wykazała, że problemem są zdarzenia związane z szybami. Produkt dostarcza większość ubezpieczycieli na rynku, więc jest on popularny i niedrogi. Atutem jest osobna suma ubezpieczenia, która ulega konsumpcji w ramach każdorazowej wymiany szyby. Szkoda jest więc zgłaszana z odrębnego produktu niż AC. Dlatego te zdarzenia nie obciążają raportu szkodowego i są niewidoczne dla ubezpieczycieli taryfikujących stawki na ubezpieczenie floty.
- Niższa składka za ubezpieczenie floty jest możliwa również dzięki OC Kierowcy (OCK) – ubezpieczeniu rozszerzającego klasyczne AC. W przypadku tego ubezpieczenia, jednym z bardziej istotnych aspektów jest odpowiedzialność cywilna kierowcy za szkody w powierzonym mieniu. Czyli klasycznej sytuacji, w której pracownik korzysta np. z samochodu służbowego. Gdy dochodzi do zdarzenia z winy ubezpieczonego kierowcy, szkoda zostaje zlikwidowana w ramach produktu OCK (zamiast AC). Korzystanie z OCK w granicach ustalonej sumy ubezpieczenia jest równoznaczne z nieobciążonymi raportami szkodowymi spółki.
- Warto przeanalizować produkt Ochrony Prawnej, który pomaga kierowcom z branży transportowej. Poruszając się po kilku lub kilkunastu obcych krajach łatwo narazić się na zdarzenie drogowe niezgodne z przepisami danego państwa. Ryzyko dostrzegamy w prawidłowej interpretacji przepisów, której wątpliwości może pogłębiać bariera językowa między kierowcą a odpowiednimi organami, np. policją. Produkt obejmuje pomoc tłumacza, który ułatwia zrozumienie sytuacji i zapobieganie przyjęcia na siebie winy podczas zdarzenia. W późniejszym czasie ma to realne odzwierciedlenie w raportach szkodowych z zakresu ryzyka OC ppm.
W ubezpieczeniach nie zapominaj o prewencji
Ustalenie częstotliwości oraz przyczyn występowania szkód pomaga również wskazać obszar do poprawy, w którym zasadne jest wdrożenie działań prewencyjnych. Należą do nich wszystkie te, które zapobiegną powstawaniu szkód w przyszłości. Idąc dalej, to właśnie te działania pomogą Ci w osiągnięciu celu, jakim jest niższa składka za ubezpieczenie floty Twojej firmy.
Do przykładów działań prewencyjnych, które powinieneś podjąć w organizacji w celu zmniejszenia szkodowości floty zaliczamy:
- Stworzenie polityki flotowej, czyli regulaminu opisującego zasady korzystania z pojazdów dla kierowców w spółce. Dokument musi zawierać limit szkód dla oraz konsekwencje z nimi związane, czy też kary i nagrody za dotychczasowy przebieg szkodowy.
- Zainstalowanie urządzeń monitorujących (np. GPS). Kontrola wykorzystania pojazdów oraz ich pozostawiania (np. w miejscach, gdzie są narażone na szkodę lub kradzież) pozwala wdrażać skuteczne zasady dla kierowców.
- Parkowanie lub pozostawianie pojazdów w miejscach monitorowanych. W takim przypadku egzekwowanie odszkodowania od sprawcy jest o wiele łatwiejsze. Nie musisz obciążać szkodowości AC swojej floty, np. za akt wandalizmu lub obity zderzak, gdy sprawca zbiegł z miejsca zdarzenia.
- Organizacja szkoleń dla kierowców mających na celu uświadomienie konsekwencji wynikających z nieostrożnej jazdy. Nie tylko w zakresie ochrony życia i zdrowia, ale również prawidłowego użytkowania pojazdów służbowych.
Realne działania, realne oszczędności
Rynek proponuje wiele działań, których rezultatem jest niższa składka za ubezpieczenie floty. Możliwość rozszerzenia ubezpieczenia pozwala na likwidację szkód, która nie zostanie odnotowana w raportach szkodowych, a wykorzystanie działań prewencyjnych ograniczy powstawanie szkód w przyszłości.
Pamiętajmy, że wszystkie działania opierają się na historii szkodowej wykorzystywanych pojazdów. W przewidywaniu zagrożeń, minimalizacji ryzyka oraz doborze optymalnych produktów ubezpieczeniowych pomoże Państwu sprawdzony i doświadczony partner biznesowy. Zespół naszych specjalistów posiada odpowiednie kompetencje oraz doświadczenie, by zaopiekować się flotą pojazdów Państwa organizacji.