Z przerażeniem patrzymy na wydarzenia z ostatnich dni i myślimy co przyniesie przyszłość. W wyniku agresji Rosji na Ukrainę firmy eksportujące swoje towary na Wschód: do Ukrainy, Białorusi i Rosji,  jak również firmy, których towary przez te tereny będą tylko transportowane ponoszą duże ryzyko. Ogromne ryzyko ponoszą również ubezpieczyciele.

Wojna w Ukrainie trwa. Konflikty zbrojne czy strajki w pozostałych krajach mogą być tylko kwestią czasu. Szansa na ubezpieczenie ładunków w transporcie od ryzyk politycznych będzie niełatwa, praktycznie wręcz niemożliwa. Ochroną ubezpieczeniową nie zostanie objęty żaden kraj z tzw. listy krajów o podwyższonym ryzyku politycznym.

Na aktualizowanej co miesiąc „The Joint Cargo Committee Global Cargo Watch List” znajdują się już Rosja i Ukraina.

Czy możemy ubezpieczyć ryzyka polityczne i kiedy?

OWU ubezpieczycieli wyłączają odpowiedzialność za szkody powstałe w wyniku działań wojennych, strajków, lokautów, itp.

Ryzyko wojny i strajków można jedynie włączyć do ochrony w ubezpieczeniu mienia w transporcie (cargo) na podstawie międzynarodowych instytutowych klauzul londyńskich, tzw. klauzul ryzyk wojennych i strajkowych. Jednak tylko jako rozszerzenie ochrony ładunków ubezpieczonych w ramach Instytutowych Klauzul Ładunkowych.

Instytutowa Klauzula Wojenna umożliwia ubezpieczenie strat i szkód ładunkowych spowodowanych:

  • wojną,
  • wojną domową,
  • rewolucją,
  • buntem,
  • powstaniem lub zamieszkami społecznymi,
  • zaborem,
  • zajęciem,
  • zatrzymaniem,
  • ograniczeniem swobody lub przetrzymaniem,
  • porzuconymi minami,
  • torpedami,
  • bombami
  • lub inną porzuconą bronią wojenną.

Czy możliwe jest włączenie ryzyk wojennych dla każdego rodzaju transportu?

Ubezpieczenie ładunku od ryzyk wojennych możliwe jest wyłącznie dla transportu międzynarodowego – morskiego i lotniczego. Zakres ubezpieczenia obejmuje czas, kiedy ładunek znajduje się na statku albo w samolocie, a ochrona ubezpieczeniowa rozpoczyna się po załadunku i kończy w momencie wyładunku ze środka transportu. Wynika z tego, że jeżeli wyniku działań wojennych towar ulegnie uszkodzeniu w trakcie załadunku, ubezpieczyciel nie poniesie odpowiedzialności.

Klauzula wojenna nie zadziała również na terenie państwa, który wskazany jest na liście krajów podwyższonego ryzyka, nawet w przypadku, gdy państwo to nie stanowi punktu docelowego. W drodze indywidualnych negocjacji ubezpieczyciele dopuszczają ochronę na wypadek wojny dla transportów tranzytowych przebiegających przez tereny o podwyższonym ryzyku politycznym, o ile środek transportu z ubezpieczonym ładunkiem nie zawija i nie wyląduje w porcie objętym wojną.

Inaczej jest w przypadku transportu lądowego, śródlądowego i kolejowego. Tu nie ma możliwości włączenia ryzyka wojennego do polisy cargo.

Odmowy ubezpieczycieli wynikają z faktu, że ryzyko zniszczenia ładunku na skutek działań wojennych na lądzie jest bardziej prawdopodobne niż na morzu czy w powietrzu. Dla tego rodzaju transportu nie ma dedykowanej klauzuli, a rozszerzenie ochrony wymaga indywidualnych rozmów z ubezpieczycielem i negocjacji, które najczęściej kończą się odmową.

Należy jednak pamiętać, że Klienci, którzy posiadają polisę cargo mogą liczyć na wypłatę odszkodowania. Dzieje się tak jeżeli szkoda na terenie kraju objętego wojną wyniknie z innych czynników niż wojna i będzie objęta ochroną w ramach odpowiedniego zakresu ubezpieczenia polisy cargo.

W następnych artykułach omówimy możliwości włączenia klauzul strajkowych oraz klauzuli sankcji – stosowanych przez ubezpieczycieli  w polisach cargo.

 

Źródła:

https://www.cashless.pl/11435-podsumowanie-tygodnia-luty-4

https://dziennikubezpieczeniowy.pl/2004/09/23/Instytutowe_klauzule_wojenne_i_strajkowe_ladunkowe_cz__I/artykul/17664

Photo by Asael Peña on Unsplash
Autorem wpisu jest:
Alicja Wicikowska Broker SpecjalistaSTBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o.

Przeczytaj również:

  • Wejście statku na mieliznę to historia, która lubi się powtarzać
    Wejście statku na mieliznę to problem, który może dotknąć każdego armatora bez względu na skalę jego działalności. Borykają się z nim i przedsiębiorstwa mniejsze, i tacy morscy potentaci jak Evergreen Marine. Ta firma posiada ponad 170 kontenerowców...

    Czytaj więcej

    01.04.2022Szkody
  • Konflikty zbrojne, strajki i stosowane sankcje w obliczu agresji Rosji w Ukrainie a ubezpieczenia transportowe cz. II
    W poprzednim artykule omówiliśmy ryzyka polityczne związane z wojną. Dziś poruszymy, występujące znacznie częściej, zagadnienia ryzyk strajkowych. Oferowane są one – podobnie jak ryzyka wojenne – jako rozszerzenie ochrony ładunków ubezpieczonych w...

    Czytaj więcej

    28.03.2022Cargo

Zaufali nam:

BFI
Elmex
HLS Eurocustoms24
HSL Polska
JCSS
Langowski Logistics
Olavion
Nawatrans Polska
Q4RAIL
Uni-Logistics
Trans Baltic Logistics
Trans Polonia Group
VIA Cargo
AC-Porath
WUŻ
iconStrefa klienta